Zwangerschapskilo’s, hoe ga ik er mee om?

Afgelopen december was het zover: mama geworden van natuurlijk het mooiste meisje van de wereld 😉 Het is heerlijk! Ik zat, na een mindere nasleep van de bevalling, ook echt op die befaamde roze wolk en nu nog steeds. Maar, ik kan nu ook wel meepraten over het feit dat je leven dan wel eventjes echt op zijn kop staat.

Nu, ruim 5 maanden later is alles weer een stukje rustiger en begint er een beetje iets van een routine te ontstaan. Langzaam kom ik weer in een periode dat je ook weer eens af en toe aan jezelf toekomt. Bij mij gaat dat ook gepaard met weer wat kritischer kijken naar jezelf. En dat doe ik niet om mezelf naar beneden te halen, maar ik denk dat veel vrouwen hierover mee kunnen praten: we willen nu eenmaal graag strakker, slanker, bruiner, gespierder, langer, korter en noem het maar op zijn… Gelukkig ben ik wel realistisch genoeg om mezelf niet te gaan vergelijken met Doutzen Kroes bijvoorbeeld, die 1 maand na haar bevalling alweer een mega platte buik had.  Toch verlang je wel eens terug naar dat pré zwangerschapslichaam, ook al weet je dat dat nooit meer 100 % zal lukken. En dat hoeft ook niet! Begrijp me niet verkeerd, ik ben trots op mijn lichaam dat ik dit heb kunnen doen en streef ook niet naar een modellenlichaam. Maar, met een paar kilootjes minder zou ik me toch fijner voelen.

Dit heeft natuurlijk ook mede te maken met de stijgende temperaturen. De afgelopen tijd zijn we verwend met erg mooi weer, wat natuurlijk heerlijk is, maar dan worden de zomerkleren weer uit de kast getrokken. Tijd voor een passessie. Ik moet toegeven, dat sommige kleding ook mooier staat met wat rondere vormen. Maar, het meeste zit niet meer lekker, staat gewoon niet meer mooi of past überhaupt gewoon helemaal niet meer. Ik vond dat eerlijk gezegd erg confronterend.

Ik ben qua gewicht niet heel veel aangekomen tijdens mijn zwangerschap, maar er zijn daarna natuurlijk wel een aantal kilo’s blijven plakken. Omdat ik in de winter ben bevallen, kun je je daarna lekker verhullen in wijde truien en tunieken die over je heupen vallen. Ik at vrij gezond, want dat zit nu eenmaal in mijn diëtistenaard, maar dat deed ik niet altijd. Omdat ik borstvoeding gaf, en daardoor extra honger, heb ik wel eens een pond cake (die over was van de nieuwjaarsborrel bij ons thuis) in 2 dagen naar binnen gewerkt. Oké vooruit, mijn partner heeft één plakje gehad 😉. Ook op zondag bestelden we het liefst een pizza, want dat is nu eenmaal makkelijk en lekker. Dus die kilootjes zijn er stiekem, vooral na de zwangerschap aangekomen. Ook sportte ik altijd veel en had ik daardoor wel wat spieren. Ook die waren zo goed als weg, en je weet; spieren = calorieën verbranden (ook in rust). Mijn kleintje slaapt nu gelukkig lekker door, maar dat was in het begin natuurlijk wel even anders. En die slapeloze nachten zorgden helaas ook voor de nodige eetlust.

Al met al komt er een moment dat je toch baalt van het feit dat alles slapper is geworden en die extra kilo’s. Dus bij mij is nu de spreekwoordelijke knop om, ik ga PowerSlimmen! 😊 Mijn doel is om weer zelfverzekerd op het strand of bij het zwembad te staan, samen met die kleine meid natuurlijk en om me weer fijn te voelen in mijn zomerjurkjes. Wie doet er met me mee?

Wanneer mag ik PowerSlimmen?

Zwanger

Als je zwanger bent kun je beter geen dieet volgen en dit geldt ook voor PowerSlim. Je ongeboren kindje heeft alle voedingsstoffen hard nodig om zich te kunnen ontwikkelen. Het is wel verstandig om toegevoegde suikers te vermijden. Dit helpt om niet onnodig veel aan te komen en is ook beter in verband met het voorkomen van zwangerschapsdiabetes.

Hoeveel weken na de bevalling mag ik starten met PowerSlim?

Je mag starten met PowerSlim 6-8 weken na je bevalling mits je geen borstvoeding geeft.

Mag ik starten met PowerSlim als ik borstvoeding geef?

Als je volledige borstvoeding geeft dan mag je het PowerSlim programma niet volgen. Indien je af en toe borstvoeding geeft en rest bij- of flesvoeding is dan kun je starten in fase 2A. Wanneer er geen borstvoeding (meer) wordt gegeven dan kun je starten in fase 1 (6-8 weken na de bevalling).

Afvallen nadat je een kindje hebt gekregen. Vooral als je hier (te) snel mee wil beginnen rust er, naar mijn idee, best wel wat taboe op. Ik had in ieder geval het idee dat de mensen in mijn omgeving vonden dat ik daar niet al mee bezig moest zijn. Of dat ik toch een prima figuur had voor een kersverse moeder. Natuurlijk is dit ook voor iedereen anders en sta ik er zeker achter dat je je lijf rust moet gunnen. Je lijf moet weer bijkomen van 9 maanden van gierende hormonen en natuurlijk het dragen van je kindje en de bevalling (!). Dus, wees trots op jezelf, focus je vooral op je kind en je partner. De rest komt wel, als jij er klaar voor bent!

Heel veel succes!