Zoete aardappel: Een echte superfood of toch niet?

Diëtist PowerSlim
13 maart 2015

Wat is een zoete aardappel?

De zoete aardappel komt oorspronkelijk uit Mexico. Het is een knolvormige wortel die lichtgeel of purperrood is van kleur. Officieel is de zoete aardappel een groente.

Zoete aardappel vs. ‘gewone’ aardappel

Als we de voedingswaarde van een zoete aardappel vergelijken met die van een ‘gewone’ aardappel dan valt het volgende op:

Meer vitaminen en mineralen
De zoete aardappel bevat inderdaad wat meer vitaminen en mineralen, zoals betacaroteen (ook wel bekend als provitamine a), calcium en vitamine C. Betacaroteen is o.a. belangrijk voor een goede weerstand en een goed gezichtsvermogen.

Meer vezels
Ook zien we dat de zoete aardappel iets meer vezels bevat dan de ‘gewone’ aardappel. Vezels zorgen o.a. voor een goede stoelgang, helpen darmkanker te voorkomen en zorgen ervoor dat koolhydraten minder snel worden opgenomen in het bloed, waardoor je langer een verzadigd gevoel zult hebben.

Meer koolhydraten
Inmiddels is het bij veel mensen bekend dat wanneer we te veel koolhydraten eten deze worden opgeslagen als vet. Aardappelen zijn van nature rijk aan koolhydraten. Helaas bevat de zoete aardappel nog iets meer koolhydraten dan de ‘gewone’ aardappel.

Minder eiwitten
Daarnaast bevat de zoete aardappel iets minder eiwitten dan de ‘gewone’ aardappel. Tijdens het afvallen en op gewicht blijven is het belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen om zo je spiermassa op peil te houden en het jojo effect te voorkomen. Het verschil in eiwitgehalte tussen beide aardappelen is echter nihil.

Meer energie
Per 100 gram bevat de zoete aardappel 10 kcal meer dan de ‘gewone’ aardappel.

Voedingswaarde zoete aardappel

Gezonder of toch niet?

Zoals je hebt kunnen lezen zijn de verschillen tussen beide aardappelen nihil. Voor de variatie kun je dus best eens een zoete aardappel eten, maar een echte superfood wil ik het niet noemen. Wanneer je goed bent afgevallen met een koolhydraatarm dieet, dan is het verstandig om daarna koolhydraatbeperkt te blijven eten. Af en toe aardappelen eten kan dan geen kwaad, maar door regelmatig aardappelen te vervangen door andere soorten groenten als bloemkool of broccoli bespaar je wel veel koolhydraten. Variatie is erg belangrijk.

Bronnen:

Ervaringen van PowerSlimmers
Wilma Blanken, 48 jaar uit Culemborg "Ik voel me echt fantastisch!*"

Inmiddels heb ik mijn doel behaald. Ik voel me echt fantastisch! Ik ben supertrots op mezelf en heb natuurlijk ook leuke nieuwe kleding gekocht.

Lees meer
* Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
Nirmalla Verstraaten, 42 jaar uit Venray "Hoe is het nu met Nirmalla?"

Een jaar geleden deelde Nirmalla haar PowerSlim ervaring met ons. Maar hoe is het nu met haar?

Lees meer
* Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer