Vijf tips om verleidingen te weerstaan

Diëtist PowerSlim
27 maart 2017

Ken je ze? Van die mensen waarvan je het gevoel hebt dat ze het altijd beter denken te weten? En je willen tegenwerken? Ze praten zo op je in dat je je gaat afvragen of je er wel goed aan doet, waardoor je even vergeet wat jij zelf belangrijk vindt! Net nu jij hebt besloten om je leefstijl aan te passen en eindelijk toe te werken naar jouw streefgewicht, duiken ze overal op: op het werk, in je kennissenkring, in de supermarkt, maar met name in je familie en vriendenkring.

Opmerkingen als: “Wat ongezellig dat je niet mee eet!”, “Jeetje wat eet je weinig”, “Wil je ook een lekker stukje chocolade?”, “Je ziet er toch al fantastisch uit?” en “1 stukje taart levert je echt niet gelijk extra kilo’s op hoor!” zijn hierbij geen uitzondering. Dit is het moment waarop je toch je twijfels krijgt. Doe ik er wel goed aan? Ben ik echt zo gek bezig? Zou het toch niet lekker zijn als ….? Zal ik dan toch maar een klein stukje proeven?

Deze situaties zijn erg lastig, maar ik beloof je dat wanneer je deze verleidingen kunt weerstaan, je uiteindelijk blijer wordt. Het brengt jou dichter bij wat JIJ belangrijk vindt, namelijk je streefgewicht behalen en je goed in je vel voelen. Houd daarbij altijd in je achterhoofd dat de mensen die dit tegen je zeggen geen kwaad in zin hebben. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom ze dit zeggen: misschien zijn ze onzeker, maar zelf nog niet in staat om zelf wat aan hun overtollige kilo’s te doen, of eten wordt in het gezin gezien als gezelligheid en wanneer je dan net iets anders doet wordt dit als minder gezellig beschouwd.

Maar hoe bied je hier weerstand aan? Ik geef je enkele tips om stress te voorkomen en je eigen pad te blijven volgen.

Tip 1: Zorg er altijd voor dat je, voordat je op bezoek of naar een verjaardag gaat, een PowerSlim maaltijd hebt genuttigd of je tussendoortje hebt meegenomen. Hierdoor is het makkelijker de verleiding te weerstaan dan met een hongergevoel. Zo ben je minder snel geneigd om je PowerSlim maaltijd te vervangen voor een ongezond product.

Tip 2: Leg de mensen in je omgeving uit dat je je eetpatroon onder loep hebt genomen en hier graag blijvende veranderingen in aan wilt brengen waardoor dat stukje taart op dit moment niet past in je plan.

Tip 3:Maak voor jezelf een briefje met je einddoel. Stop dit in je portemonnee of je tas en houd het bij je in de buurt. Zo ben je onbewust altijd in de buurt van je einddoel en heb je een stok achter de deur als het wat lastiger wordt. Schrijf hierbij ook op wat dit jou oplevert:

  • Voel je je zelfverzekerder?
  • Pas je die leuke jurk die al een tijdje in je kast hangt weer?
  • Durf je sneller op mensen af te stappen?
  • Heb je meer energie?

Tip 4: Zeg tegen degene die je de zoveelste verleiding aanbiedt dat je straks wel een beetje zal pakken. Op deze manier geef je die persoon het antwoord dat hij wil horen en heb je niet continu last van mensen die blijven aandringen.

Tip 5: Ga niet in discussie maar vertel hoe belangrijk dit voor je is en dat steun hierbij juist heel erg fijn is. Geef daarbij bijvoorbeeld inzicht in wat je wilt bereiken en wat dit voor jou zal betekenen. Niemand in je directe omgeving zal dingen die jij belangrijk vindt onbelangrijk vinden. 

Ervaringen van PowerSlimmers
Lisette Lokker, 26 jaar uit Vught "Ook tijdens de feestdagen blijf ik in balans!*"

Doordat ik nu bewuster bezig ben met mijn gezonde leefstijl weet ik zeker dat het me lukt om in balans te blijven! Ook tijdens de feestdagen.

Lees meer
* Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
Wai-Lin Timmerman, 41 jaar uit Hellevoetsluis "Zonder mijn coach was ik nooit zo ver gekomen!*"

Ik voel me echt goed! Ik ben erg blij met mijn coach Astrid en trainer John, zonder hun was ik niet zo ver gekomen.

Lees meer
* Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer