Your company account is blocked and you cannot place orders. If you have questions, please contact your company administrator.

Tips tijdens de Ramadan

Diëtist PowerSlim
26 mei 2017

Je zou denken dat je van vasten afslankt, maar het tegendeel is waar. Vaak kom je tijdens de Ramadan zelfs wat pondjes aan. Hierbij geef ik je vijf tips om dit te voorkomen!

Voorkennis over de Ramadan

Dit jaar is de ramadan van 26 mei tot en met 24 juni. De ramadan is niet elk jaar op dezelfde datum, dat komt doordat de Islamitische kalender iets anders loopt. Voor de Islamitische kalender is het altijd de negende maand, ook wel de vastenmaand genoemd. Deze benaming geeft ook meteen aan waar het om gaat. Tijdens de ramadan wordt er gevast. Er wordt stil gestaan bij mensen die het minder goed hebben, het ervaren van honger en leven met minder staat centraal.

Wat is tijdens de Ramadan niet toegestaan?

  • Van zonsopgang tot zonsondergang eten en drinken.
  • Roken en het nuttigen van alcohol is niet toegestaan. Het nuttigen van alcohol stopt zelfs al 40 dagen voor de start van de Ramadan.
  • Geslachtsgemeenschap tussen zonsopgang en zonsondergang.

Wat is er wel toegestaan?

  • Tandenpoetsen.
  • Injecties die puur medisch zijn en niet voedzaam.
  • Doorslikken van onvermijdelijk dingen, zoals bijvoorbeeld speeksel.

Vaak wordt gedacht dat wanneer het vasten is verbroken, na zonsondergang, dat alles gegeten en gedronken wordt. Echter is dat niet zo. Er wordt namelijk vaak uit gegaan van drie eetmomenten.

Het eerste moment is tijdens het verbreken van het vasten. Het vasten wordt vaak verbroken door het eten van dadels of het drinken van melk of water. Het tweede moment is na de avondgebeden en het laatste moment is vroeg in de ochtend. Het is ook niet de bedoeling dat de hele dag wordt ingehaald in een keer. De profeet heeft gezegd dat je je maag voor een derde mag vullen met voedsel, een derde met vocht en een derde met adem. Welke gerechten gegeten worden is wisselend in de diverse stromingen binnen de Islam, maar ook afhankelijk van afkomst. Marokkaanse gebruiken zijn namelijk anders dan bijvoorbeeld Turkse.  

Tip 1; Eet eiwitrijk en koolhydraatarm. De Ramadan draait zoals je hebt gelezen dus niet om afslanken. Toch kan je wel keuzes maken in gerechten die je eet en de hoeveelheid hiervan. Probeer het liefst koolhydraten te beperken. Kies bij de maaltijden voor een goede portie groenten, zo’n 200 gram. Een portie vlees of vis van ongeveer 120-150 gram, eventueel wat zuivel en een kom soep. Vermijd rijst en aardappelen het liefst of beperk ze waar mogelijk tot maximaal 1 opscheplepel. Kies bij het eetmoment in de ochtend voor een eiwitrijke maaltijd. Dit zorgt ervoor dat je langer verzadigd blijft en de dag met een goede bodem kunt beginnen. Inspiratie nodig? Uiteraard kan het een lekker PowerSlim ontbijtje zijn. Maar ook kwark, yoghurt, kaas en eieren zijn goede opties. Toch een koolhydraatmoment erbij? Kies dan voor volkoren.
 
Tip 2; Zorg voor lichaamsbeweging! Sporten tijdens de Ramadan kan erg zwaar zijn. Maar uiteraard kan je wel blijven bewegen. Ga een flink stuk wandelen. Pak de fiets in plaats van de auto en neem de trap in plaats van de lift.
 
Tip 3; Drink voldoende. Drink voldoende na het verbreken van het vasten, om je lichaam gehydrateerd te houden en te zorgen dat je niet overeet bij de maaltijden. Zo’n 1,5 tot 2 liter vocht is voldoende. Natuurlijk hoeft dit niet in een keer, maar zorg wel dat je dit gedurende de nacht en voor zonsopgang hebt gedronken. Het liefst natuurlijk water. Dit voorkomt dat je veel onnodige calorieën en koolhydraten/suikers nuttigt. Koolhydraten en suikers uit (fris)drank en fruitsap zorgen namelijk voor een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel. Na die snelle stijging zorgen ze ook voor een snelle daling. Bij deze daling krijg je trek en daarmee opnieuw behoefte aan eten. Dit kan het vasten gedurende de dag bemoeilijken.
 
Tip 4; Houd een eetdagboekje bij. Door een eetdagboekje bij te houden krijg je meer inzicht in wat je hebt gegeten. Plus door er bewust mee bezig te zijn, eet je minder. Ondanks dat je het gehele PowerSlim programma niet kan volgen gedurende de Ramadan, kan je wel je dagboekje meenemen naar je coach en die kan je nog aanvullende tips geven!
 
Tip 5; Suikerfeest! Het einde van de ramadan wordt gevierd met het Suikerfeest. Deze dag begint vaak met het ochtendgebed. Familie en samenzijn staan gedurende deze dag centraal. Gezamenlijk eten en voornamelijk veel zoetigheid eten. Uiteraard is deze dag een feest en moet je daar zeker van genieten en aan deelnemen. Wil je genieten met mate? Kies dan voor een gerechtje waar je enorm van geniet. Zo mag je van jezelf toch mee doen, maar overeet je niet.

Ervaringen van PowerSlimmers
Anneloes Kemperman, 34 jaar uit Terborg "Schitterend in mijn kerst outfit!*"

Ik voel me goed en dat motiveert me. Ik zie de feestdagen dan ook met veel plezier tegemoet en heb mijn kerstjurk al klaar hangen.

Lees meer
* Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
Annemarie Gaasbeek, 56 jaar uit Oudewater "Ik kon altijd terugvallen op mijn coach, dat is zo fijn!*"

Op alle tijden kunnen terugvallen op je coach is zo fijn. Je bent nooit te veel, terwijl ik heel veel vragen had.

Lees meer
* Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer