Winkelwagen
Terug
Diëtist PS. food & lifestyle
25 mei 2018

Supermarkt tips and tricks

In de supermarkt worden technieken toegepast om je koopgedrag te beïnvloeden. Enkele tips om van je winkelbezoek een gezonde uitstap te maken!

Jullie kennen het waarschijnlijk allemaal. Uitgeput van een lange werkdag stop je snel even bij een tankstation voor een kleine koffie. Daar vraagt de kassamedewerker of je deel wilt nemen aan een actie: ‘een grote koffie met een gratis Snickers’. Op dat moment denk je dat dit wel een koopje is en ga je in op het voorstel. Terug in je auto besef je dat je helemaal geen zin hebt in deze reep en dat dit geen goed idee is net voor het avondeten. Je bent zojuist slachtoffer geworden van de opdringkassa. De term zegt het zelf: een kassa waar de aanlokkelijke aanbiedingen je om de oren vliegen. We zijn er soms allemaal wel gevoelig voor.

Daarnaast worden we ook vaak onderworpen aan de upselling tactiek. Bijna overal waar je een snack of drankje kunt kopen, word je ook de grotere variant aangeboden. Denk maar aan een fastfoodrestaurant, waar de kassamedewerker ervan uitgaat dat je zal kiezen voor een menu met een frisdrank. Upselling is een sluwe marketingstrategie waarbij verkopers hun klanten aan de kassa ongevraagd een duurder product of een grotere portie uit dezelfde categorie voorstellen. Voor de keten in kwestie is dat een slimme manier om jou meer te laten betalen. En het werkt, helaas. Het gevolg is dat je met meer producten naar buiten wandelt dan je eigenlijk oorspronkelijk van plan was. Helaas gebeurt dit meestal met ongezonde en goedkopere voeding, waardoor overgewicht door upselling in de hand wordt gewerkt.

Ook in de supermarkt wordt de upsellingtechniek vaak toegepast om je koopgedrag te beïnvloeden.  Aan de kassa liggen altijd heel wat ongezonde producten, zoals kauwgom, chocoladerepen, kleine zakjes chips, etc die je aandacht trekken terwijl je in de rij staat. Alles wat de waarde van je mandje nog kan verhogen.

We kunnen dus stellen dat supermarkten, fastfoodketens, etc. een heel belangrijke rol spelen in onze eetgewoonten. Het is dus essentieel om goed voorbereid naar de winkel te gaan. Hieronder geven we enkele tips om van elk winkelbezoek een gezonde uitstap te maken!

  1. Maak een boodschappenlijstje. Op deze manier neem je alleen mee wat op je lijstje staat, en ben je minder geneigd om producten te kopen die je niet nodig hebt. Stel op voorhand een weekmenu samen en controleer wat er nog in je koelkast, diepvries en voorraadkast ligt. Probeer af en toe nieuwe gezonde producten uit, zodat er voldoende variatie in je maaltijden blijft. Probeer je bezoek aan de supermarkt te beperken tot 1 keer per week.
  2. Pas op voor eten om te proeven. Supermarkten proberen op veel manieren je zintuigen te prikkelen. Denk maar aan de lekkere gratis blokjes kaas in de winkels, die meteen je aandacht trekken, of de geur van versgebakken brood die je een aangenaam gevoel geeft en impulsaankopen bevordert.  Eten om te proeven vergroot de kans dat je het product effectief in je mandje legt, omdat je je als het ware verplicht voelt om iets terug te doen. Laat je niet verleiden door deze aanbiedingen!
  3. Ga niet met een lege maag naar de supermarkt. Met een hongergevoel zal je sneller zwichten en ongezonde producten in je mandje leggen. Ook na een lange werkdag naar de supermarkt gaan, kan leiden tot impulsaankopen. Probeer daarom onderweg een kleine, voedzame snack te eten.
  4. Ga naar je vertrouwde supermarkt. Als je weet waar alles staat, zijn je boodschappen sneller gedaan en kun je de snackafdeling vermijden.
  5. Kies de juiste kassa. Zoals hierboven ook al vermeld werd, liggen aan de kassa in de supermarkt vaak heel wat zoetigheden die je op het laatste moment nog in je mandje kan leggen. Kies daarom bijvoorbeeld voor de zelfscankassa, waar deze ‘guilty pleasures’ niet voor je ogen dansen en je dus de verleiding gemakkelijker kunt weerstaan.
  6. Laat de hoeveelheidskortingen en voordeelverpakkingen voor wat ze zijn. Meestal gaat het hierbij over ongezonde producten die je niet echt nodig hebt.
  7. Over de indeling van de supermarkten is vaak heel goed nagedacht. Essentiële voedingsmiddelen, zoals zuivelproducten, staan meestal achterin de supermarkt. Op deze manier word je gestimuleerd om alle gangen van de supermarkt te doorlopen. Probeer je hierbij enkel te focussen op de producten die je echt nodig hebt.
  8. Neem een mandje in plaats van een winkelwagentje. Het lijkt banaal, maar doordat een mandje veel kleiner is, ga je je beter aan je boodschappenlijstje houden. Kies bij voorkeur een mandje dat je moet dragen, zo begeef je je veel sneller naar de kassa.
  9. Pas op voor voedingsclaims. De claim ‘light’ mag vermeld worden als het product 30% minder energie, suiker of vet bevat, dan een vergelijkbaar product. Vaak wordt echter 30% minder suiker toegevoegd aan het product maar bevat het weer meer vet, waardoor het product geen verbetering is. In light chips bijvoorbeeld worden meer koolhydraten en eiwitten toegevoegd, waardoor het aantal calorieën juist gaat stijgen. Meestal heb je dus te maken met sterk bewerkte producten, waar weinig tot geen voedingswaarde in zit. Bovendien hebben dergelijke producten een psychologische impact, omdat je denkt dat je gerust wat meer mag eten van een light product. Uiteindelijk heb je echter dezelfde hoeveelheid calorieën binnen.

Ook ‘0% vet’ is een gevaarlijke voedingsclaim. Om een product helemaal vetvrij te krijgen, zijn namelijk veel chemische bewerkingen noodzakelijk. Hierdoor verliest het product veel van zijn oorspronkelijke voedingswaarde en bevat het vaak meer suikers om de smaak te verbeteren.  Vetten zijn namelijk de grootste smaakmakers, dus veelal worden extra additieven toegevoegd. Daarnaast zijn vetten echter wel nodig voor een goede opname van vitaminen en mineralen. Ze helemaal schrappen uit je voedingspatroon is dus geen goed idee. Een bepaalde hoeveelheid onverzadigde vetten is dus zeker noodzakelijk. Deze vetten vinden we terug in vis, olie, plantaardige oliën, noten, e.a.  

Veel succes bij je volgende supermarktbezoek!  

Bronnen:

Lees ervaringsverhalen
Linda en Miranda, 35 jaar uit Nijkerk "We kijken weer trots in de spiegel*"

Steeds vaker keek ik in de spiegel en dacht ik: ‘Vandaag ga ik beginnen’. Maar het begin maken lukte me niet. ‘Ach.. dat ene koekje maakt nu ook niet meer uit’ dacht ik dan.

Lees meer * Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
Mandy Bijl, 47 jaar uit Woerden "Ik ben super blij dat ik gestart ben met het programma!*"

Het is voor mij nu veel gemakkelijker om op gewicht te blijven. Ik weet nu precies wat ik wel en niet moet doen. En als het toch een keer wat minder gaat, dan is mijn coach maar een berichtje of telefoontje van mij verwijderd.

Lees meer * Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
div> div> div>
Terug naar overzicht