In 2013 schreven wij al een artikel over de vele voedingslogo’s die gebruikt worden in de voedingsindustrie. In dit artikel gaven wij als professionals ook al aan veel meer voordelen te zien in een stoplicht systeem (logo) dan in het huidige “ik kies bewust / het Vinkje” logo. Nu, anno 2014, hebben consumentenwetenschappers van de Universiteit van Wageningen hier verder onderzoek naar gedaan en wat blijkt? Wetenschappelijk is aangetoond dat van alle voedingslogo’s op voedingsmiddelen een “stoplicht” het duidelijkst communiceert of een product gezond is of ongezond.
Het stoplicht systeem
Het stoplicht systeem werkt heel gemakkelijk en wordt elders in Europa al op grote schaal toegepast. Op verpakkingen van voedingsmiddelen worden rode, gele en groene merkjes geplaatst. Zo kunnen consumenten, in bijvoorbeeld Groot-Brittannië, gemakkelijk zien of het betreffende product ongezonde hoeveelheden zout, suiker of vet bevat.
Een voorbeeld:
In dit voorbeeld zie je heel gemakkelijk dat het product weinig suikers bevat, maar relatief veel verzadigde vetten.
Probleem met “het Vinkje”
“Het Vinkje” dat nu op verpakkingen in Nederland wordt gebruikt ligt al langer onder vuur. Het grootste probleem van het Vinkje is dat het iets zegt over het product binnen de productcategorie, maar het zegt niets over hoe gezond een product voor ons als consument is. Een merk X van friet kan bijvoorbeeld een vinkje hebben, dan heb je dus relatief gezonde friet binnen deze categorie, maar dat wil niet zeggen dat deze friet gezond is.
Een ander nadeel van het Vinkje is dat het de aandacht trekt bij een positief oordeel, maar niet bij een negatief oordeel. Met andere woorden, als het Vinkje op een verpakking ontbreekt valt het niet op, terwijl je het ook wilt weten wanneer een product een minder goede keuze is.
Het welbekende Vinkje kan dus juist misleidend werken. Wij als diëtisten van PowerSlim staan achter het stoplicht systeem en zijn daarom vóór invoering in Nederland!
Bron:
div> div> div>