Sojavrij, is dit nodig?

Diëtist PowerSlim
9 december 2019

In mijn vorige column heb ik verteld waarom we hebben besloten om zo veel mogelijk te streven naar een soja- en glutenvrij assortiment. Ik kan me voorstellen dat je niet precies weet wat soja is, of dat het gezond is en welke voedingsstoffen erin zitten. In deze column ga ik je hier een antwoord op geven.

Wat is soja?

Soja is afkomstig van de sojaboon. De sojaboon is een peulvrucht, afkomstig van de sojaplant. De sojaboon wordt als grondstof voor veel sojaproducten gebruikt. Soja bevat een hoog gehalte aan eiwitten en olie. De sojaboon wordt voor verschillende doeleinden in de voedingsindustrie gebruikt zoals ketjap, tofu, tahoe, tempé en sojamelk. Sojaolie is de meest geconsumeerde plantaardige olie wereldwijd.

Er zijn twee verschillende soorten soja, namelijk: gefermenteerde- en ongefermenteerde soja. Bij gefermenteerde soja, heeft de soja een proces doorstaan waarbij micro-organismen zoals schimmels, bacteriën, gisten etc. gebruikt worden om de smaak, verteerbaarheid, houdbaarheid en voedingswaarde van soja te veranderen. Enkele voorbeelden hiervan zijn tempé, (echte) sojasaus, miso en nato. Miso en nato zijn twee producten die veel in de Japanse keuken worden gebruikt. Ongefermenteerde soja behoudt zijn natuurlijke smaak, verteerbaarheid, houdbaarheid en voedingswaarde. Enkele voorbeelden hiervan zijn sojamelk, tofu, sojaolie, sojaburgers etc.

Soja is een product dat in de Westerse wereld steeds populairder wordt. Dit komt mede doordat steeds meer mensen ervoor kiezen om minder dierlijke producten te eten. Door het hoge gehalte aan eiwitten is soja geschikt als vleesvervanger. Daarnaast wordt soja ook veel gebruikt in voorverpakte voedingsmiddelen zoals koeken, sauzen, margarine etc. De gemiddelde Nederlander krijgt meer soja binnen dan waar je bewust van bent.

Is soja gezond?

Het is lastig om te zeggen of dat soja binnen een verantwoord voedingspatroon past. Hierbij ben je afhankelijk van verschillende factoren en de literatuur laat ook tegenstellende bevindingen zien. Vanuit PowerSlim kijken we naar drie verschillende factoren:

  1. Voedingsstoffen in soja

  2. Effect van soja op onze hormoonhuishouding

  3. Genetische manipulatie, het gebruik van bestrijdingsmiddelen en het milieu

 

1. Voedingsstoffen in soja

Soja is een natuurlijk product dat verschillende voedingsstoffen bevat zoals verschillende B-vitamines (B1, B2, B6, foliumzuur), vitamine K en mineralen zoals magnesium, koper, kalium, ijzer, calcium, fosfor, mangaan en selenium. Niet al deze voedingsstoffen kan door ons lichaam worden opgenomen. Dit heeft te maken met antistoffen.

Voedingsstoffen voeden ons lichaam en zorgen ervoor dat je lichaam gezonder en sterker wordt. Antistoffen zorgen er juist voor dat deze voedingsstoffen niet door ons lichaam opgenomen kunnen worden. Je wil dus eigenlijk een voedingspatroon met zo min mogelijk antistoffen.

Ongefermenteerde soja bevat meer antistoffen. Deze antistoffen belemmeren de opname van voedingstoffen uit soja in ons lichaam. Gefermenteerde soja bevat deze antistoffen niet. Deze stoffen worden door het fermentatieproces (gisting proces) onschadelijk gemaakt.

Eiwitten
Soja bevat veel plantaardige eiwitten van hoge kwaliteit. Dat wil zeggen dat soja alle essentiële- en niet essentiële eiwitten bevatten. Essentieel wil zeggen dat je lichaam het niet zelf kan aanmaken en dat je het via je voeding moet binnenkrijgen. Niet-essentiële eiwitten kan je lichaam zelf maken.

Vetten
Soja bevat veel onverzadigde vetten. Onverzadigd vet past in een gezond voedingspatroon. Het verlaagt namelijk het LDL-cholesterol van het bloed. Een te hoog LDL-cholesterol is niet goed voor de bloedvaten en kan leiden tot hart- en vaatziekten.  

2. Het effect van soja op onze hormoonhuishouding

Hormonen zijn onze regelaars van het lichaam. Ze worden aangemaakt en afgebroken door organen in ons lichaam en sturen vele processen aan. Een goede hormoonbalans is essentieel voor een gezond lichaam.

Beide soorten soja, gefermenteerde- en ongefermenteerde soja, bevatten isoflavonen. Isoflavonen zijn fyto-oestrogenen, ofwel plantaardige oestrogenen. Het consumeren van soja, en dus de plantaardige oestrogenen, kan ervoor zorgen dat het lichaam gestimuleerd of juist gehinderd wordt om het hormoon oestrogeen aan te maken. Het kan hiermee je natuurlijke hormoonbalans verstoren. Anderzijds lijkt het toevoegen van soja aan ons voedingspatroon in sommige gevallen juist een positief effect te hebben op bepaalde hormonen in ons lichaam.

Het is hierdoor moeilijk te zeggen of het effect van soja negatief of positief is voor ons lichaam.

3. Genetische manipulatie, het gebruik van bestrijdingsmiddelen en het milieu

In Amerika is ongeveer 90% van de sojabonen genetisch gemanipuleerd. Dit betekent dat het DNA van soja is aangepast. De reden waarom ze dit doen is om soja sneller, effectiever, makkelijker en goedkoper te kunnen produceren. Het genetisch manipuleren van soja komt de gezondheid van soja niet ten goede. In Europa gelden strenge regels omtrent het genetisch manipuleren van soja.

Om soja te verbouwen wordt er doorgaans veel gebruik gemaakt van bestrijdingsmiddelen. Deze bestrijdingsmiddelen lijken, net zoals op andere producten, bijwerkingen te hebben. De Nederlandse overheid werkt aan een verbod van het bestrijdingsmiddel glyfosaat.

Omdat de vraag naar soja toeneemt worden in delen van Zuid-Amerika groten delen regenwoud gekapt en boeren verdreven om grotere plantages met soja aan te leggen.

Wat vindt PowerSlim?

Zoals ik al eerder heb verteld is de literatuur tegenstrijdig. Bepaalde studies laten de positieve effecten van soja zien en andere studies weer de negatieve effecten. PowerSlim kiest om deze reden voor de middenweg. Met de middenweg bedoelen we dat we jou als consument de keuze willen bieden. Je kunt dus zelf kiezen of dat je een sojavrij product wil of niet. Onze sojavrije producten kun je herkennen aan het sojavrije logo. Deze producten zijn volledig vrij van soja en bevatten ook geen sporen. We maken daarnaast ook gebruik van het sojaeiwit vrije logo. Bij deze producten zit er geen sojaeiwit in de ingrediënten, maar kunnen er mogelijk wel sporen zijn.

Logo sojavrij PowerSlim

Sojavrij 

Soja eiwitvrij logo PowerSlim

Sojaeiwit vrij 

Ervaringen van PowerSlimmers
Miranda Kemp, 36 jaar uit Montfoort "Ik heb nu veel meer structuur in mijn eetpatroon*"

Ik plan nog steeds voor een hele week het avondeten. Ik doe nu één keer per week boodschappen en haal alleen de boodschappen die op mijn lijstje staan.

Lees meer
* Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
Tatiana Voorbrood, 40 jaar uit Moordrecht "Ik ga zelfverzekerd de zomer in!*"

Ik heb van mijn coach geleerd anders te eten, en niet minder. Te genieten en toch in balans te blijven. Ik voel me veel beter en lekkerder in mijn vel dan ooit. Dat gun ik iedereen!

Lees meer
* Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
div> div> div>