Mindful eten is minder eten

Je zit op de bank voor de tv en zonder na te denken heb je zo je hele maaltijd naar binnen gewerkt. Of je voelt je een beetje down en zonder dat je het door hebt, heb je zo een halve chocoladereep op. Herkenbaar? Of je je nu blij, verdrietig of boos voelt vaak is eten een manier om je gevoel te kunnen uiten of onderdrukken. Je eet dan vaak even snel iets, voor je het weet is het al op, je voelt je schuldig en je bent totaal niet verzadigd. Gezond en slank worden draait ook om het loslaten van negatieve gedachtes en emoties, zoals angsten, zorgen, boosheid en zelftwijfel.

Door je bewust te worden van wat je eet kun je meer genieten van je eten en ben je er ook sneller van bewust dat je eigenlijk genoeg hebt gehad.

Mindful eten

Wellicht heb je er al ooit eens van gehoord ‘Mindfulness’, maar wat het is eigenlijk precies? Mindful betekent bewust aanwezig zijn in het huidige moment. Mindful eten is dus ook niet snel even een reepje tussen de werkzaamheden door nemen, maar ga even op een rustig plekje zitten en geniet er echt van. Door mindful te eten kun jij voorkomen dat je meer gaat eten dan je nodig hebt en ben je sneller verzadigd. Maar hoe doe je dit? Sta eens even een moment stil bij jezelf… en stel jezelf de vraag: ‘Als ik eet, proef ik dan het eten in mijn mond of kauw ik gedachteloos?’.

Vaak is eten iets dat veel mensen op de automatische piloot doen, we zijn gehaast en ook eten is een gehaaste bezigheid geworden. Eten zonder onze aandacht zorgt ervoor dat we vaak meer eten dan we nodig hebben. Doordat we de signalen van honger en verzadiging niet goed voelen zijn we ons aan het overeten. Ben jij iemand die voordat je met PowerSlim begon ook vaak naar eten greep zonder dat je echt honger had? Denk er eens over na waardoor dit kwam. Was het het (onbewust) opvullen van een andere leegte? Probeerde je op deze manier frustraties weg te stoppen? Of at je misschien vooral uit verveling of gewoonte meer dan nodig? Het kennen van jouw valkuilen is de eerste stap voor verandering. Heb je je valkuil in beeld? Wat zou er moeten veranderen om dit in de toekomst te voorkomen?

Kauwen

Goed kauwen is ook heel belangrijk!

Zorg ervoor dat je in een rustige omgeving gaat eten, eet niet voor de televisie of tijdens het lezen van de krant, maar zorg ervoor dat al je aandacht bij het eten is. Kauw je maaltijd goed. Wanneer we ons eten niet goed kauwen kun je nog zo gezond eten maar toch last krijgen van een opgeblazen gevoel als gevolg van een slechte vertering. Daarnaast zorgt het goed kauwen van je voedsel er ook voor dat de voedingsstoffen beter kunnen worden opgenomen. Het zou immers zonde zijn als je door slecht kauwen je waardevolle vitamines en mineralen niet goed kunt opnemen. Goed kauwen is dus niet alleen van belang voor de lijn en de spijsvertering maar ook voor de opname van je vitamientjes! Een handige tip: Kauw minimaal 15-20 keer en neem kleinere hapjes! Hierdoor ben je sneller verzadigd.

 

Geniet van iedere hap! ?