Your company account is blocked and you cannot place orders. If you have questions, please contact your company administrator.
Minder Stress, Minder Buik!
Diëtist PowerSlim
24 maart 2016

Dat vervelende rolletje over je spijkerbroek, de bekende bierbuik, love handles en de ‘ik wil echt niet in bikini’ buik. Zoveel mensen zoveel buiken, maar er zijn er helaas maar weinig die echt blij zijn met die van hen.

Wellicht doe je elke avond braaf je buikspieroefeningen of train je je buikspieren in de sportschool, maar helaas met weinig resultaat. Je spieren worden uiteraard wel sterker en je bent hartstikke goed bezig (lees: calorieën verbranden), maar dit alleen zorgt er helaas niet voor dat je daadwerkelijk vet verbrandt op die plek van je lichaam.

Je spieren trainen is slechts een deel van wat je zou moeten doen om (plaatselijk) vet te kwijt te raken. In deze column ga ik dieper in op de gevolgen van langdurige stress en het opslaan van buikvet.

Stress

Een van de oorzaken van het opslaan van vet op je buik kan te maken hebben met stress. Je lichaam kan door meerdere aspecten stress ervaren. De meesten zullen wel weten dat je stress kan hebben door drukte op het werk, een chaos thuis of doordat je bijvoorbeeld vaak in de file staat. Maar je lichaam kan ook stress ervaren door slecht slapen, ontstekingen, alcohol, het eten van suiker- en koolhydraatrijke voeding of een crashdieet (te weinig voedingsstoffen en calorieën).

Als bovenstaande situaties af en toe een keer voorkomen is dit uiteraard een minder groot probleem. Iedereen heeft wel eens ooit stress. Stress kan ook positief zijn; het zorgt er onder andere voor dat je wegrent bij gevaar of beter gefocust bent als je een prestatie moet leveren. We noemen dit gezonde spanning. Maar als je langdurig last hebt van stress is dat niet goed voor je. Dit speelt dan ook een grote rol op de plekken waar jij je vet opslaat: Juist, je buik.

Hoe komt dat?

Verantwoordelijk hiervoor is het hormoon cortisol dat vrijkomt bij stress. Dit zorgt er onder andere voor:

Dat je meer trek krijgt!

Je lichaam is er instinctief op gericht om te overleven, bijvoorbeeld het wegrennen bij een gevaarlijke situatie. Hiervoor is brandstof (glucose) nodig die wordt aangemaakt onder invloed van het stresshormoon cortisol. Maar, tegenwoordig hoef je in veel stress situaties niet meer weg te rennen. Denk aan die vervelende file of je zit op kantoor met die lastige klus. Daar zit je dan met al die extra glucose waar je niet veel tot niks mee doet. Je lichaam wil die glucose weer weg hebben uit het bloed en gaat veel van het hormoon insuline aanmaken. Door de grote hoeveelheid insuline zakt de bloedsuikerspiegel vaak weer te sterk en je voelt je daardoor slap, moe en hongerig. Dit zorgt voor de extra trek.

Dat je (meer) vet opslaat rondom je buik!

Het hormoon cortisol wordt ook wel eens het vetopslag hormoon genoemd. Het overschot aan glucose wordt ook deels opgeslagen als vet. Hoe meer cortisol, hoe meer glucose in je bloed, dus hoe meer vetopslag. Omdat het hormoon cortisol het meest actief is in je buik, wordt hier dan ook met name het vet opgeslagen.

Werk aan meerdere factoren voor een plattere buik

Het is natuurlijk niet zo dat je alleen stress moet aanpakken als je de kilootjes rondom je middel wilt verliezen. Daarvoor moet je uiteraard werken aan meerdere factoren die even belangrijk zijn:

  1. Beweeg voldoende Welke oefening je ook doet, je zult nooit plaatselijk vet verbranden. Helaas  Het is beste is om cardiotraining (waarbij je je hartslag verhoogt) te combineren met krachttraining. Want het is gelukkig wel zo dat hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer je verbrandt, ook als je stilzit.
  2. Eet de juiste voeding De juiste voeding is erg belangrijk om (buik)vet te verliezen. Buikvet wordt voornamelijk aangemaakt uit een teveel aan koolhydraten dat je binnenkrijgt via de voeding. Het is belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen om te voorkomen dat je naast vet ook spiermassa verliest. Juist doordat je alleen vet verliest en geen spiermassa, val je makkelijker af op de plekken waar je wilt zoals je buik. Eet dus koolhydraatarm, eiwitrijk voedsel en de juiste gezonde vetten.
  3. Slaap voldoende Voor een platte buik is het ook belangrijk om voldoende te slapen en te bewegen. Zoals je in mijn vorige column ‘Slaapje slank? al hebt kunnen lezen: je kunt je niet slank slapen, maar slaap je te weinig dan draagt dit niet bij aan het afvalproces. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat je onder invloed van de hormonen leptine en ghreline je meer trek krijgt en dat je je minder snel verzadigd voelt. Ook heb je minder energie om te bewegen.
  4. Zorg voor minder stress Deze kon natuurlijk niet ontbreken in het lijstje. Natuurlijk is het langdurig hebben van stress niet alleen funest voor een platte buik. Het kan dus een grote factor zijn als het gaat om het opslaan van vet rond je middel en het niet wegkrijgen daarvan. Maar door langdurige stress kun je ook last krijgen van hoofdpijn, spierspanningen, hartkloppingen, slaapproblemen, maag- en darmklachten, een hoge bloeddruk en ga zo maar door. Het is dus belangrijk om het hebben van stress zo veel mogelijk te vermijden.

Hierbij een aantal tips voor minder stress:

  • Ga in de tuin werken Je bent lekker bezig met je handen en in de natuur, je krijgt beweging, zonlicht (vitamine d). Als je geen tuin hebt, kun je op balkon wat potjes met kruiden neerzetten. Die hebben ook verzorging nodig ;) Lees daarna lekker een boekje in het zonnetje of maak buiten een wandeling.
  • Lees een rustgevend boek Een boek lezen is ook fijn om te ontspannen, Kies het liefst een boek waarbij je niet te diep hoeft na te denken en met een luchtig onderwerp. Kruip lekker op de bank (of in de tuin) met een kop thee en ga lekker lezen. Lezen werkt ook goed om ’s avonds in een lekkere, diepe slaap te vallen.
  • Luister naar rustige muziek Je hersenen worden beïnvloed door rustige melodieën, waardoor je je helemaal relaxed gaat voelen. Misschien vind je het wel fijn om te mediteren of om aan yoga of pilates te doen. Dan heb je twee vliegen in één klap, want dit kun je heerlijk combineren met een rustig muziekje. Of ga heerlijk op de bank liggen en zet die mooie, rustige nummers op. Zen :)
  • Plan wanneer je boodschappen gaat doen Het is vervelend om na het werk nog snel snel naar de supermarkt te moeten gaan. Je hebt dan al een beetje honger en de vraag is dan elke dag weer: Wat moet ik in godsnaam eten wat lekker en ook nog eens gezond is? Maak van te voren een boodschappenlijstje, bedenk van voor ongeveer een week wat je wilt eten. Doe bijvoorbeeld op zaterdag de grote boodschappen, zodat je doordeweeks maximaal 1 of 2 keer terug hoeft voor verse groente en fruit. Dat scheelt een hoop tijd en stress.
  • Neem lekker de tijd om te koken Het kan ook heel rustgevend werken om lekker veel aandacht te besteden aan je maaltijd. Bijvoorbeeld op een vrije zaterdag of zondag. Ga lekker de keuken in en bereid met liefde een van je favoriete (PowerSlim) maaltijden :)
  • Plan een verwenmiddag in Ga lekker in de douche of in bad, lak je nagels, doe een maskertje op, kaarsje aan, rustig muziekje op. Heerlijk ontspannen :)
  • Schrijf het van je af Pieker je veel? Ben je chaotisch? Het kan helpen om je gedachten op te schrijven. Het kan je helpen om alles in een ander perspectief te zien en het werkt heel verhelderend.

Tot slot

Nogmaals de leefregels voor een platte buik:

  • Verminder stress
  • Eet gezond
  • Slaap voldoende
  • Beweeg voldoende

Heb je erg veel last van stress en kom je er met deze tips niet uit? Dan is het verstandig om een keer naar je huisarts te gaan.

Ervaringen van PowerSlimmers
Annemieke Rissewijck-Bakker, 32 jaar uit Loenen "Geen last van een end-of-summer blues!**"

Ik ben net terug van vakantie, dat vond ik wel even spannend. Normaal liep ik liever niet in zwemkleding.

Lees meer
Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
Carmen Wijnaut, 49 jaar "Ik schaamde me en ging hierdoor minder op stap**"

Als ik mensen tegenkwam die me een tijd niet gezien hadden hoorde ik hen denken: "Zo, zij is veranderd!". Ik schaamde me hiervoor.

Lees meer
Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer