Your company account is blocked and you cannot place orders. If you have questions, please contact your company administrator.

Lekker en gezond eten op vakantie: 10 manieren om niet aan te komen tijdens je vakantie

Diëtist PowerSlim
16 juli 2017

Heerlijk! De zomerperiode is weer aangebroken. En zelfs in Nederland hebben we de eerste echte hittegolf al achter de rug! Zelf ben ik ontzettend gek op de zomer, niets liever dan zon-zee-strand en heerlijke ontspannen uurtjes nagenieten van de zomerse dagen in de avond.

Gezond eten kan best lastig zijn tijdens de vakantie

Voor de meesten van ons betekent zomer ook op vakantie gaan. Over de top verzorgde all-inclusive resorts in bijvoorbeeld Spanje, Griekenland en Turkije. Zelf ben ik een expert op dit gebied en is dit luxe festijn me met de paplepel ingegoten. Mijn vriend zegt dan ook wel eens dat ik alleen akkoord ga met vijf sterren plus. Alleen al het uitzoeken van de vakantie is voor mij een feestje op zich. Struinen over het internet en weg zwijmelen bij al die wuivende palmbomen, heerlijke cocktails en vooral witte stranden. Wat een voorpret! Maar ik associeer vakantie ook met eten! Heel veel lekker eten! Gratis, voor niks, overal en heel de dag! Dat gratis klopt natuurlijk niet helemaal. Maar mijn ogen gaan stralen van een heerlijk buffet, waar ik mag pakken zoveel en zo vaak als ik wil. Om maar niet te beginnen over de toetjesbar, want ik ben een echte zoetekauw!

10 handige adviezen om gezond te eten tijdens de vakantie

Maar goed dat ik in dit vak terecht ben gekomen, want ik weet als geen ander wat ik beter niet kan eten. Speciaal voor jou heb ik hier 10 adviezen verzameld die je helpen bij gezond eten op de vakantie zodat je niet aankomt in gewicht.

1. Gezonde keuzes op de luchthaven
Eenmaal door de douane heen, kom je terecht in een walhalla van winkels, eettentjes en oncomfortabele stoelen waar je twee uur (of soms langer) je tijd moet zien door te komen. Vaak al een lange rit achter de rug naar de luchthaven en lichte trek begint te komen. Natuurlijk zijn PowerSlim repen, koeken en snacks een goede optie, maar ook op de luchthaven kan je hier en daar nog wel wat verantwoorde producten vinden. Koffie, thee en water zijn overal verkrijgbaar en zelfs verse salade met bijvoorbeeld sashimi is te verkrijgen! Grotere trek? Diverse koffie tentjes bieden magere kwark aan met stukjes vers fruit. Toch zin in een overheerlijke koffie van de meest bekende koffieketen? Vraag dan voor skinny melk! Laat de siropen met een smaakje achterwege, dit is pure suiker. Strooi in plaats daarvan zelf wat kaneelpoeder over je koffie voor een extra “bite”.
2. Neem geen snoep mee in het vliegtuig
Ja, ja hier begint het vaak al! Een dag voor vertrek wordt er een lading eten ingeslagen om de lange reis aangenaam te maken. Sommigen met bescheiden broodjes en anderen met hele zakken vol snoep voor de rit naar het vliegveld, op de luchthaven, in het vliegtuig en uiteindelijk in de transfer naar het hotel. Ook ik behoor tot de groep zakkenvol. Maar ongemerkt is de zak snoep al leeg voor je de luchthaven bereikt hebt en ben je ontelbaar veel onnodige calorieën verder. Laat de snoepzakken dus achterwege en kies gewoon voor zes eetmomenten op de dag. Je dagritme is vaak helemaal van slag, maar door de zes eetmomenten aan te houden, voorkom je vaak snoeperijtjes. Wil je toch iets meenemen voor de trek onderweg, denk dan eens aan snoeptomaatjes, knakworstjes, bifiworstjes en voorverpakte kaassnacks. Dit zijn waarschijnlijk niet meteen de snacks waar je als eerste aan denkt als je aan gezond eten denkt. Toch zijn dit gezonde keuzes die goed vullen en je langer verzadigd houden dan suikerrijke snacks. 1 bifiworstje, 3 knakworstjes of 2 kaasblokjes staat gelijk aan 1 tussendoortje. Zorg ook dat je een pakje kauwgom in je handbagage hebt, dit kan wat verlichting aan je oren bieden bij het opstijgen en dalen.
3. Sport!
De meeste hotels en campings beschikken tegenwoordig over een fitnessruimte waar je vrij gebruik van kunt maken. Pak dus ook je sportschoenen en comfortabele kleding in zodat dit geen excuus is om hier geen gebruik van te maken! Plan voor je ontbijt een halfuurtje sport in, voor het ontbijt bevindt je lichaam zich namelijk nog in staat van vetverbranding. Spring daarna in de douche en schuif heerlijk aan bij het ontbijt dat het beste uit veel eiwitrijke producten bestaat. Denk hierbij aan kwark, yoghurt, vlees en eieren. Kies ook voor vers fruit en groente en laat de broodjes en ontbijtgranen zoveel mogelijk achterwege. Daarna badkleding aan en heerlijke verkoeling met een duik in het zwembad of de zee! Met wat zwemsessies over de dag verdeeld, verbrand je nog eens extra calorieën. ’s Avonds nog een romantische wandeling over de boulevard of het strand en je hebt er die dag zo 2 uur beweging op zitten.
4. Zorg voor een gezond eetritme
Op vakantie betekent het vaak dat je ritme van thuis wat verslonst. Je staat later op, maar gaat vaak ook later naar bed. Zorg er daarom voor dat je probeert het gezonde eetritme van thuis aan te houden, ook al verschuift alles waarschijnlijk naar later op de dag. Eet net als normaal gesproken zes keer, zodat je een hongergevoel voorkomt.
5. Geniet met mate
Geniet! Maar met mate. Afvallen is niet nodig, maar aankomen ook niet. Het is vakantie, dus jezelf af en toe een alcoholische traktatie of een ijsje gunnen hoort erbij. Maak afspraken met jezelf. Bijvoorbeeld zaterdag gun ik mezelf een heerlijk ijsje als we naar de boulevard gaan. Geniet ook extra van deze gunmomentjes, de rest van de week doe je immers je best om zoveel mogelijk gezond te eten. Dus voel je niet schuldig, maar zondig ook niet elke dag.
6. Activiteiten
Als all-inclusive kenner, ben ik meer dan bekend met de activiteiten die allemaal georganiseerd worden op zo’n resort. Aquagymen, yoga, boogschieten, waterpolo, beachvolley, noem het allemaal maar op. Naast dat deze activiteiten erg leuk en gezellig zijn, zorgen ze ook voor het verbranden van extra calorieën. Ook op de camping worden vaak allerlei sportieve activiteiten georganiseerd. Ga met die knappe entertainer mee en doe mee met de spelletjes, wie weet ontmoet je ook nog eens leuke mensen waar je de vakantie nog gezelliger mee kan maken! Plus wat dacht je van excursies? Bergen beklimmen, watervallen bezoeken, mountainbiken, allemaal activiteiten die voor extra vetverbranding en onvergetelijke ervaringen zorgen. Want als je uiteindelijk thuis bent, zijn dat vaak de mooiste herinneringen en niet de dagen die je langs het zwembad hebt vertoefd.
7. Balansdag
Heb je je toch een dagje laten gaan, je laten verleiden door de wafels die voor je neus worden gebakken, de toetjesbar aangevallen of per ongeluk drie keer je bord vol geschept bij het diner? Hou een balansdag! Eigenlijk heb ik een verschrikkelijke hekel aan dit woord, maar de werking ervan spreekt me dan weer wel aan. Genieten mag, maar daarna weer terug in je ritme van zes keer per dag verantwoord en gezond eten geeft vaak een fijne boost aan je lichaam. Je opgeblazen buik is zo weer verdwenen en je voelt je weer lekker in vel. Daarnaast zal het snoepgevoel snel weer verdwenen zijn.
8. Drink
Nee, helaas bedoel ik geen alcohol… Maar water! In bijna alle vakantieoorden zijn er kleine flesjes water in overvloed! Door het warme weer is het erg belangrijk jezelf goed te hydrateren. Dit doe je door goed te drinken. De beste dorstlesser en meest verantwoorde, gezonde drank is water. Daarbij zijn de flesjes makkelijk mee te nemen naar het zwembad, het strand of op excursie. Terwijl de frisdranken vaak per plasticbeker worden geserveerd. Frisdranken wekken door de zoetigheid vaak meer dorst op, veroorzaken door de suiker vaak een hongergevoel en leveren ontzettend veel onnodige calorieën. Klein bijkomend puntje, beestjes zijn ook gek op zoetigheid, dus binnen no-time vliegt er een zwerm wespen langs je bedje.
9. Rust en slaap
De meeste van ons vertoeven hun dag lekker langs het zwembad of op het strand. Maar maken het in de avonduurtjes later dan normaal. Zorg daarom dat je voldoende rust en dus ook voldoende slaapt. Rust en slaap hebben namelijk een positief effect op je afslankproces.
10. Snack gezond
Tussendoortjes nemen over de dag is meer dan prima, de keuze die je maakt is alleen wel van belang. Kies als tussendoortje bijvoorbeeld voor een stuk fruit zoals watermeloen en vul dit eventueel aan met wat yoghurt of kwark. Diverse keren per dag komen er ook karretjes bij je zwembad/strandbedje met daarin stukken verse en koude komkommer of kokos. Verantwoorde en gezonde snacks! De barretjes op het resort of de camping bieden naast ongezonde snacks vaak ook een heerlijke gezonde salade aan.

  Fijne vakantie! 

Ervaringen van PowerSlimmers
Anneloes Kemperman, 34 jaar uit Terborg "Schitterend in mijn kerst outfit!*"

Ik voel me goed en dat motiveert me. Ik zie de feestdagen dan ook met veel plezier tegemoet en heb mijn kerstjurk al klaar hangen.

Lees meer
* Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
Annemarie Gaasbeek, 56 jaar uit Oudewater "Ik kon altijd terugvallen op mijn coach, dat is zo fijn!*"

Op alle tijden kunnen terugvallen op je coach is zo fijn. Je bent nooit te veel, terwijl ik heel veel vragen had.

Lees meer
* Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer