Your company account is blocked and you cannot place orders. If you have questions, please contact your company administrator.

Hoe gezond is kokos eigenlijk?

Diëtist PowerSlim
2 april 2019

Kokosolie, kokoswater, kokosvet, geraspte kokos etc. het is niet meer uit de moderne Nederlandse keuken weg te denken. Kokos is hip, trendy en heeft daarnaast positieve eigenschappen voor onze gezondheid. Ik heb een aantal feiten voor je op een rijtje gezet. Lees je mee?

Waar komt kokos vandaan?

Dat kokos uit een kokosnoot komt is voor de meeste mensen niet onbekend. Als ik aan een kokosnoot denk, dan denk ik aan de zon, parelwitte stranden en azuurblauwe zeeën. Dit is niet vreemd, aangezien kokosnoten alleen groeien in tropische gebieden. Een kokosnoot is geen noot maar een steenvrucht van de kokospalm, waarvan het vruchtvlees vezelig is. Kokosnoten behoren daarom niet tot de notenfamilie, maar tot de palmenfamilie.

Kokosnoten worden doorgaans geplukt als ze nog groen en onrijp zijn. Dit doet men omdat kokosnoten dan meer kokoswater bevatten. Ze worden daarna gedroogd, waardoor de schil bruin en het vruchtvlees van licht roze naar wit kleurt. Indien kokosnoten zelf uit de boom vallen dan heeft dit proces al plaatsgevonden.

Kokos palmboom

Aanbod Nederlandse supermarkt

In Nederland is het aanbod kokosnoten in supermarkten gering. Echter zie je wel dat er een opmars gaande is. De Nederlandse supermarktketens spelen hier dan ook goed op in en je vindt kokos steeds vaker terug in verschillende varianten zoals schaafsel, rasp, meel, water, olie en melk. Voor hele kokosnoten moet je doorgaans bij een toko zijn.  Er zit in een kokosnoot geen kokosmelk, maar kokoswater. Wanneer je een kokosnoot opent, dan is het aan te raden om de kokos binnen drie dagen op te eten. Dit komt omdat er veel vet in een kokosnoot zit waardoor het kan bederven. Daarom is een kokosnoot maar kort houdbaar. Hetzelfde geldt voor kokosmelk.

Wat is het verschil tussen kokosmelk en kokoswater?

Eerder heb ik al verteld dat er in een kokosnoot geen kokosmelk zit maar kokoswater. Kokosmelk wordt gemaakt van het kokosvlees in de kokosnoot. Kokosmelk is wit van kleur en is een melkachtige substantie. Kokoswater is natuurlijk vocht wat de kokosnoot zelf aanmaakt tijdens het groei- en rijpproces. De kokosnoot neemt regenwater op, de aanwezige vezels filteren dit en het wordt opgeslagen in het binnenste gedeelte van de noot. Het filterproces zorgt ervoor dat bevuilde stoffen en bacteriën uit het regenwater worden gehaald en dat er schoon water overblijft. De boom zorgt voor de aanvoer van vitamines en mineralen aan het kokoswater. Jonge kokosnoten, groen van kleur, en de harde bruine kokosnoten bevatten beide kokoswater.

Hoe gezond is kokos?

Kokos past prima binnen een verantwoord voedingspatroon. Het bevat van nature meer verzadigde vetten dan koolhydraten en eiwitten. Deze verzadigde vetten komen in korte- en middel lange keten vetzuren (MCT) voor. Onderzoeken laten zien dat MCT-vetzuren zorgen voor minder honger en meer verbranding van calorieën. De vezels in kokos zorgen voor een verzadigd gevoel en een stabiliserende bloedsuikerspiegel. Er zijn ook studies die laten zien dat kokos een ontsteking verlagende werking heeft. Kokos bevat per 100 gram ongeveer 3 gram koolhydraten en is hierdoor geschikt voor een voedingspatroon laag in koolhydraten of binnen het ketogene dieet. Onlangs heeft mijn collega diëtist Hylke een column geschreven over het ketogeen dieet.

Kokos en PowerSlim

Kokos zit boordevol voedingsstoffen en is daarnaast een goede smaakmaker binnen een verantwoord voedingspatroon. Kokos (kokosmelk, geraspte kokos, kokoswater, etc.) is vanaf fase 2B toegestaan. Dit komt door de verhouding tussen koolhydraten en eiwitten. Daarnaast bevat kokos voor de eerste fase te veel calorieën. PowerSlim heeft daarentegen verschillende producten in het assortiment met kokos die al vanaf fase 1 zijn toegestaan, zoals het kokos dessert, de reep crunchy kokos en cantuccini kokos.

Op zoek naar lekkere recept inspiratie met kokos? Ik heb drie recepten voor jullie toegevoegd met kokos.

Crunchy kokoskwark

Fase 1

Crunchy kokoskwark

Verkruimel de PowerSlim cantucinni kokos en doe deze in een mooi glaasje. Schep hier 100g magere kwark en 3tl PowerSlim aardbeienjam bovenop.

Rendang met peultjes

Fase 2b

Rendang met peultjes

Een lekker recept met stukjes rundvlees, peultjes en een saus van kokosmelk en diverse specerijen. Het recept lees je hier.

Rijstepap met banaan en bosbessen

Fase 3

Rijstepap met banaan en bosbessen

Verhit in een pan 100 ml ongezoete amandelmelk met 50g PowerSlim Balance sojarijst en laat circa 10 minuten koken totdat het een pap wordt. Roer goed door en voeg 1 tl kaneel toe. Serveer met een halve banaan in plakjes, 25g bosbessen, 25g gehakte, ongezouten amandelen en 1 el kokosrasp.

Ervaringen van PowerSlimmers
Belinda Sebus, 46 jaar uit Ridderkerk "Mijn eetpatroon is veranderd* "

Met PowerSlim kan je gewoon 6x per dag eten en het is nog lekker ook! Mijn eetpatroon is veranderd en ik mis bijvoorbeeld chips en chocolade niet, omdat je er bij PowerSlim prima vervanging voor hebt.

Lees meer
* Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
Peter van den Heuvel, 59 jaar uit Best "De begeleiding van mijn coach zorgde ervoor dat het lukte!*"

Ik heb de fases doorlopen van PowerSlim onder begeleiding van mijn coach. De begeleiding van een coach zorgde er voor mij voor dat het dit keer écht lukte!

Lees meer
* Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer