Help, hoe ga ik om met verleidingen?

Diëtist PowerSlim
16 november 2020

De feestdagen zijn in aantocht. Anders dan anders dit jaar, maar de verleiding van al dat lekkere snoepgoed en eten blijft hoe dan ook bestaan. De supermarkten die vol liggen met pepernoten, chocoladeletters, gevulde speculaas en stilaan komende de kerstkransjes en kerststol ook weer in de schappen. En waar je in de zomer en nazomer met name lichte maaltijden, zoals een visje met gestoomde groenten of een salade, op tafel zette maakt de kou nu plaats voor stamppotten, ovenschotels en allerlei andere baksels zoals koekjes, appeltaart en cake. Hoe ga je om met deze verleidingen?

Verleiding: lekkernijen, je ziet ze overal!

Zorg dat je geen honger hebt of krijgt

Honger of ‘Hangry’. Voorkom dat het zover komt. Dit is best al wel een bekende tip, maar het blijft ook wel echt een belangrijke. Als je eenmaal zo’n honger hebt en je bloedsuikerspiegel zo laag is dat je wel iets MOET eten, dan is het heel erg moeilijk om de verleiding te weerstaan. En ga ook niet met honger naar de supermarkt, want dan kom je vast en zeker thuis met heel wat meer dan op je lijstje stond. Zorg er dus voor dat je van tevoren goed hebt gegeten en het is dan ook altijd handig om een gezonde snack bij te hebben, mocht je wat langer van huis. Denk aan een stuk fruit, handje noten, snackgroenten of een PowerSlim product.

Zorg goed voor jezelf

Zorg dat je wel het gevoel hebt dat ‘jij ook iets lekkers mag’ en verwen jezelf. Als je alleen maar het idee hebt dat jij het niet mag, dan wordt het vaak juist heel verleidelijk. Denk dus anders en maak er even jouw zen-momentje van. Verwen jezelf met een heerlijke kop thee en jouw favoriete, koolhydraatarme snack en nestel je lekker op de bank en geniet. Genieten hoeft niet altijd eten te betekenen, maar een verwenmomentje kun je ook creëren door lekker in bad te gaan, je favoriete serie op te zetten, een wandeling in het bos te maken of een goed boek te lezen.

Let op met social media

Ken je dat? Ben je in de avond even op Facebook of Instagram aan het scrollen en dan komen daar steeds van die mega lekkere recepten voor koekjes, cake en taart voorbij. Het water loopt je al in de mond. Het is misschien wat resoluut om dan maar niet meer op social media te gaan, maar het is wel een idee om het wat in te perken. Of ontvolg (tijdelijk) bedrijven en pagina’s die te maken hebben met (ongezond) eten. Dan zie je niet steeds op je tijdlijn zo’n heerlijke recepten voorbij komen. PowerSlim kun je natuurlijk wel blijven volgen ;) Wij plaatsen gezonde en lekkere inspiratie.

Extra tips voor Sinterklaas

  • Leg de traktaties van je kinderen op een geheime plek en laat je partner ze in de schoen leggen.
  • Koop losse traktaties, zoals een chocolade sinterklaas of piet of een kleine chocoladeletter. Deze zijn dan ook echt bedoeld voor je kind(eren) en niet voor jou. Een halve zak pepernoten belandt in de kast. Erg verleidelijk!

Nog meer tips? Vraag je PowerSlim coach om de Sinterklaas tips.

Extra tips voor kerst

De echte kerstdagen zijn er natuurlijk om te genieten. Maar dit zijn er (gelukkig) maar twee. Het is wel van belang om de rest van de dagen wat meer balans te houden door wat lichtere maaltijden te eten en wat meer te bewegen. Ga wat vaker lekker naar buiten en wandel dan bijvoorbeeld een uurtje door de wijk of het bos.

Als je op gewicht bent, kun je gerust een keer iets extra’s nemen en geniet daar dan ook echt van. Als je jezelf iets gunt wat voor jou echt een tien waard is, dan wordt het ook makkelijker om al die andere lekkernijen te laten. Die pak je eigenlijk vaak alleen maar omdat het er gewoon staat. Spreek dus met jezelf af dat je alleen iets neemt wat het echt waar is en laat de rest staan.

Ben je nog aan het PowerSlimmen? Vraag dan aan je coach om de Kersttips.

Verleidingen: koolhydraatrijke maaltijden, zoals stamppot, koekjes en taart

Hmm.. de dagen worden steeds donkerder en kouder en je hebt echt zin in comfort food. Maar helaas bevat zo’n lekkere stamppot of die heerlijk geurende koekjes heel wat koolhydraten. Maar wat als je toch iets lekkers voorbij hebt zien komen en je kunt het maar niet uit je hoofd zetten?

Bedenk een gezonde variant voor jouw favoriete lekkernij of maaltijd

Ik heb een aantal lekkere recepten voor je op een rijtje gezet, die je zonder schuldgevoel kunt maken. Ook leuk om met de kinderen iets te bakken op een zondag of in de vakantie.

Boerenkoolstamppot

Havermoutmuffins

Banoffee cheesecake

Verleidingen: mensen uit je omgeving die je proberen over te halen

Hoe ga je om met lastige opmerkingen als: ‘Eet toch gezellig mee’ of ‘Je ziet er toch al fantastisch, je kunt best dat stukje taart opeten’? Dit is het moment waarop je toch je twijfels krijgt. Doe ik er wel goed aan? Ben ik echt zo gek bezig? Zou het toch niet lekker zijn als …? Zal ik dan toch maar een klein stukje proeven?

Deze situaties zijn erg lastig, maar ik beloof je dat wanneer je deze verleidingen kunt weerstaan, je uiteindelijk blijer wordt. Het brengt jou dichter bij wat JIJ belangrijk vindt, namelijk je streefgewicht behalen en je goed in je vel voelen. Houd daarbij altijd in je achterhoofd dat de mensen die dit tegen je zeggen geen kwaad in zin hebben. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom ze dit zeggen: misschien zijn ze onzeker, maar zelf nog niet in staat om zelf wat aan hun overtollige kilo’s te doen, of eten wordt in het gezin gezien als gezelligheid en wanneer je dan net iets anders doet wordt dit als minder gezellig beschouwd.

Maar hoe bied je hier weerstand aan? Ik geef je enkele tips om stress te voorkomen en je eigen pad te blijven volgen.

  • Leg de mensen in je omgeving uit dat je je eetpatroon onder loep hebt genomen en hier graag blijvende veranderingen in aan wilt brengen waardoor dat stukje taart op dit moment niet past in je plan.

  • Zeg tegen degene die je de zoveelste verleiding aanbiedt dat je straks wel een beetje zal pakken. Op deze manier geef je die persoon het antwoord dat hij wil horen en heb je niet continu last van mensen die blijven aandringen.

  • Ga niet in discussie maar vertel hoe belangrijk dit voor je is en dat steun hierbij juist heel erg fijn is. Geef daarbij bijvoorbeeld inzicht in wat je wilt bereiken en wat dit voor jou zal betekenen. Niemand in je directe omgeving zal dingen die jij belangrijk vindt onbelangrijk vinden. 

En als laatste tip: binnenkort komt de 5e editie van het PS magazine uit, dat weer boordevol goede tips en lekkere recepten staat. Bemachtig een exemplaar bij je coach. Zo start je straks vol goede moed het nieuw jaar!

Ervaringen van PowerSlimmers
Linda de Valk, 37 jaar uit Nijmegen "Jij wil toch ook stralen tijdens de feestdagen?*"

Ik heb ontzettend veel aan de hulp van mijn lieve PowerSlim coach. Ze heeft mij veel geleerd hoe ik een gezond eetpatroon kan toepassen op basis van mijn wensen.

Lees meer * Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
Anne-Marie Visser, 53 jaar uit Vlaardingen "Ik heb al jaren een haat-liefdeverhouding met mijn gewicht*"

In het verleden heb ik vele dieetprogramma’s gevolgd, maar uiteindelijk viel ik altijd weer in mijn oude gewoontes.

Lees meer * Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer