Eiwitrijke voeding verkleint het risico op hart- en vaatziekten bij vrouwen

7 september 2015

Het eten van meer eiwitten is net zo gezond voor je hart als stoppen met roken of meer sporten. Dit blijkt uit baanbrekend nieuw onderzoek van een Engelse universiteit1dat deze maand gepubliceerd werd in het wetenschappelijke tijdschrift Journal of Nutrition.

Nieuw bewijs verminderde kans op hart- en vaatziekten door eiwitrijk voedingspatroon

Het was al bekend dat eiwitten belangrijk zijn bij spieropbouw en het tegengaan van overgewicht, maar data over cardiovasculaire risicofactoren waren tot nu toe erg beperkt. Cardio betekent hart en vasculair betekent vaten. Cardiovasculaire risicofactoren staat voor risicofactoren op hart- en vaatziekten.

De onlangs gedupliceerde studie onthult dat mensen die meer plantaardige en dierlijke eiwitten eten een lagere bloeddruk en minder last van vaatwandstijfheid (arteriële stijfheid) hebben.

Eiwitrijk eten net zo gezond als stoppen met roken

Het positieve gezondheidseffect van een eiwitrijk voedingspatroon op de bloeddruk en bloedvaten is zelfs zo groot, dat het vergelijkbaar is met levensstijl risicofactoren zoals meer lichaamsbeweging, stoppen met roken en minder alcohol drinken.

De studie werd gehouden onder 2000 vrouwelijke tweelingen, om de invloed van genetische factoren en invloeden van buitenaf op het ontstaan van ziektes te kunnen onderscheiden. De vrouwen werd gevraagd een voedsel frequentie vragenlijst in te vullen. Dit is een lijst waarop je kunt aangeven hoeveel keer per week of maand je bepaalde voedingsmiddelen eet. De deelnemers wisten van tevoren niet waar het onderzoek over ging.

Er werd sterk bewijs gevonden dat de vrouwen die de meeste eiwitten aten, een lagere bloeddruk en minder last van vaatwandstijfheid hadden. Hoge bloeddruk en vaatwandstijfheid zijn onafhankelijke voorspellers van hart- en vaatziekten en sterfte. Het is baanbrekend nieuws dat het eten van meer eiwitten heeft een beschermend effect heeft tegen hart- en vaatziekten.

Combineer plantaardige en dierlijke eiwitten

De oorsprong van het eiwit bleek ook van belang. Zo bleken plantaardige eiwitten voornamelijk voor een lagere bloeddruk te zorgen. En dierlijke eiwitten juist voor minder vaatwandstijfheid.

Het wetenschappelijke bewijs uit dit onderzoek is niet op zichzelf staand. Er werd ook een meta-analyse uitgevoerd van 40 andere wetenschappelijke onderzoeken. Hieruit bleek ook een significante daling van de bloeddruk bij een eiwitrijker voedingspatroon.

Een verhoogde inname van eiwitrijke voeding zoals vlees, vis, zuivelproducten, sojabonen en andere peulvruchten, broccoli, spinazie en boerenkool kan je kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk verminderen.

PowerSlim adviseert al jaren een eiwitrijk voedingspatroon vanwege de vele gezondheidseffecten. Vervang een deel van de koolhydraten in je voeding (brood, pasta, aardappelen etc.) door eiwitrijke producten en je bent al heel gezond bezig. De PowerSlim producten bestaan uit een combinatie van dierlijke eiwitten (melkeiwitten) en plantaardige eiwitten (soja-eiwitten). 

Bron:

Ervaringen van PowerSlimmers
Tea de Ruijter, 53 jaar uit Hardinxsveld "Dit motiveert me om niet terug te vallen!*"

Ik zit weer lekker in mijn vel en mijn kleding staat leuker. Ook voel ik me fit en vrolijk. Dat is mijn motivatie om niet meer in mijn oude gewoontes terug te vallen.

Lees meer
* Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
Marloes Janssen, 43 jaar "Het eetdagboekje van Marloes Janssen"

Marloes heeft het PowerSlim programma gevolgd en deelt graag haar ervaring, geeft inspiratie voor een eetdagboekje en deelt haar favoriete koolhydraatarme recepten.

Lees meer
* Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer