Afvallen tijdens de overgang

Diëtist PowerSlim
11 januari 2021

De overgang, voor mij gelukkig nog heel ver weg. Maar helaas moeten wij vrouwen daar allemaal aan geloven. Zo rond het 50ste levensjaar veranderen de maandelijkse perikelen in dagelijkse toestanden. De meeste bekende en misschien ook wel meest vervelende is de opvlieger. Enorm rood gezicht, zweet onder de oksels en tintelingen door je hele lijf. Helaas is dat zelfs maar een van de vervelende klachten die om de hoek komen kijken. Want wat dacht je van moeilijker afvallen en zelfs aankomen...

Afvallen tijdens de overgang

Wat is de overgang precies? Zo’n vijf tot tien jaar voordat de menopauze echt intreedt, ontstaan er vaak al veranderingen in de menstruatie. Hierbij kan je denken aan het overslaan van de maandelijkse periode of zelfs een keer extra ongesteld worden. De reden dat de overgang in werking wordt gesteld, is dat het vrouwelijk lichaam geen leven meer hoeft te geven. De functie hiervoor komt daarom te vervallen. In tegenstelling tot mannen blijven vrouwen daarom niet vruchtbaar tot op hoge leeftijd.

Misschien heb ik wat verwarring geschept, overgang, menopauze? Het is toch allemaal hetzelfde? Het antwoord hierop is nee. De overgang is het voorafgaande stadium aan de menopauze. De menopauze treedt pas op als je helemaal niet meer menstrueert, maar nog wel last kan hebben van stemmingswisselingen, slapeloosheid en een laag libido. Het woord menopauze is dan ook afgeleid van de Griekse woorden 'maand' en 'ophouden'. De menopauze is de tijd vanaf je laatste menstruatie. Je weet pas wanneer je menopauze is opgetreden als je een jaar niet meer gemenstrueerd hebt.

Terug naar de overgang. De grootste verandering die plaatsvindt is in onze hormonen. Hormonen kan je eigenlijk zien als verkeersregelaars van ons lichaam. Ze zijn verantwoordelijk voor ons immuunsysteem, onze eetlust, ons seksleven, ons metabolisme en ga zo maar door. De hormonen die bij de overgang de grootste rol spelen zijn oestrogeen en progesteron. Deze hormonen staan ook wel bekend als de vrouwelijke geslachtshormonen en worden aangemaakt in de eierstokken. Maar tijdens de overgang wordt de aanmaak overgenomen door ons vetweefsel en de bijnieren. Ik hoor de frustratie….die overname duurt wel erg lang! Dat klopt, de overgangsperiode duurt zo’n 6 tot 7 jaar. In deze jaren vinden er hormonale schommelingen plaats. Dit zorgt er niet alleen voor dat er lichamelijk veel verandert, maar is ook geestelijk van invloed. Een van de meest voorkomende lichamelijke veranderingen is bijvoorbeeld erg moeilijk gewicht verliezen of zelfs aankomen!

Metabolisme

De reden dat afvallen tijdens de overgang wordt bemoeilijkt heeft dan ook alles te maken met bovenstaande hormoonschommelingen. Hormonen zijn namelijk betrokken bij de manier waarop energie wordt opgeslagen in ons lichaam. Ook beïnvloeden ze ons honger- en verzadigingsgevoel. Je kan je voorstellen dat wanneer hier een onbalans in is, onze volledige huishouding overhoop ligt. Maar niet alleen de hormoonschommelingen zijn van invloed op het afslankproces. Met het ouder worden vinden er ook veranderingen plaats in het metabolisme. Een ander woord voor metabolisme is stofwisseling.

Vaak wordt er gedacht dat ons lichaam in rust of tijdens het slapen geen energie verbruikt. Dit is gelukkig niet waar. Zelfs 60-70% van onze totale stofwisseling vindt plaats in rust. Namelijk om je hart te laten kloppen, je ogen te laten knipperen, adem te halen, cellen te vernieuwen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Toch is de snelheid van de stofwisseling erg verschillend per persoon. Het is namelijk afhankelijk van het geslacht, de leeftijd, lengte, gewicht en lichaamssamenstelling. Met de lichaamssamenstelling bedoel ik de verhouding van vet- en spierweefsel. Spieren verbranden namelijk 6x meer calorieën dan vetmassa! En dat geldt ook in rust. Spieren zorgen ongeveer voor 10-30% van het energieverbruik. Wij vrouwen hebben gemiddeld 10% meer vetweefsel dan een man en dus ook minder spieren. Dat verklaart ook meteen waarom wij een lagere energiebehoefte hebben dan het mannelijke geslacht. Maar ik noemde net ook al even de leeftijd. Hoe ouder we worden, hoe meer ons lichaam verandert. Spierweefsel neemt af en vetmassa neemt toe.

Met deze kennis is het dus makkelijk te verklaren waarom afvallen tijdens de overgang en gedurende de menopauze moeilijker is.

Vitamines en mineralen

Er zijn nog meer nadelen aan de overgang! Alsof al bovenstaande punten nog niet genoeg waren. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de afname van de vrouwelijke hormonen de kans op osteoporose en hart- en vaatziekten vergroot.

Osteoporose is een ander woord voor botontkalking. Natuurlijk wil je dit voorkomen en hierbij speelt calcium een essentiële rol. Calcium is namelijk een mineraal dat nodig is voor de opbouw en het onderhoud van de botten en het gebit. Ook is calcium nodig voor een goede werking van de zenuwen en spieren, de bloedstolling en het transport van andere mineralen in het lichaam. De behoefte aan calcium wordt groter naarmate we verouderen. Het is dan ook aan te bevelen om extra calcium te nemen. Calcium vind je voornamelijk in zuivelproducten zoals bijvoorbeeld melk en kaas, maar calcium uit brood, groenten en aardappelen draagt ook bij aan de totale calciumvoorziening Maar dat is niet het enige. Vitamine D stimuleert de opname van calcium uit de darmen en het vastleggen ervan in het botweefsel. Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Ons lichaam kan onder invloed van zonlicht vitamine D zelf aanmaken. Ook vind je kleine hoeveelheden vitamine D in voeding. En dan vooral in vette vis, vlees en eieren. De behoefte van vitamine D wordt net als calcium naarmate we ouder worden hoger. Het is daarom aan te bevelen om naast de voeding een vitamine D supplement te nemen.

Het risico op hart- en vaatziekten neemt ook toe. Dit wordt mede veroorzaakt door de tragere stofwisseling. Je lichaam heeft meer tijd nodig om voedingsstoffen te verbruiken en over de dag verbrand je dus minder. Wanneer je hetzelfde blijft eten, zullen de niet-verbruikte voedingsstoffen als vetreserve worden opgeslagen in ons lichaam. Deze overtollige vetreserve zorgt voor de vergrote kans op hart- en vaatziekten.

Tips bij afvallen tijdens de overgang

Tip 1. Bewegen

Beweeg voldoende, elke dag 30-60 minuten. Met beweging en sporten verbrand je meer energie en dit draagt bij aan het afslankproces. Bijkomend voordeel is dat wanneer vrouwen in de overgang regelmatig bewegen, ze minder snel opvliegers krijgen. Wanneer de opvliegers toch optreden, zijn ze van kortere duur.

Tip 2. Koolhydraatarm en eiwitrijk eten

Afslanken tijdens de overgang kan heel goed met het PowerSlim programma. Door de ideale samenstelling van voedingsstoffen en de persoonlijke begeleiding kom je makkelijk tot het gewenste resultaat. Doordat de bloedsuikerspiegel stabiel wordt gehouden, wordt de invloed van de hormonen op het honger- en verzadigingsgevoel vermeden.

Tip 3. Opvliegers dempen

Een tip bij een opvlieger is om een natte koude doek tegen de binnenkant van de polsen, ellebogen of achterzijde van de nek te drukken om de opvlieger te stoppen. Vermijd ook sterk gekruid voedsel, cafeïne en alcohol. Deze voedingsmiddelen kunnen opvliegers namelijk uitlokken.

Tip 4. Hydrateren

Drink voldoende water. Water drinken zorgt dat je lichaam goed gehydrateerd blijft. Tijdens de overgang komt overmatig en nachtelijk transpireren vaak voor. Hierdoor verliest je lichaam veel vocht. Dit dient dan ook aangevuld te worden, maar het gevoel van dorst wordt door ons lichaam vaak verward met een hongergevoel. Daarom liever eerst wat water drinken voordat je naar wat eten grijpt. Daarnaast zorgt water drinken ervoor dat de afvalstoffen tijdens het afslankproces het lichaam verlaten.

Tip 5. Zorg voor voldoende vezels

Veel vrouwen krijgen tijdens de overgang en menopauze problemen met de stoelgang. Vezelrijk eten is daarom een aanrader!

Tip 6. Suppleren

Bij PowerSlim hebben we een heel mooie crème ontwikkeld die kan bijdragen bij overgangsklachten. Deze crème heet Menoprogress en bevat de werkzame stof diosgenine in cremevorm. Diosgenine wordt gewonnen uit wilde yam wortel en is een voorloper van de hormonen DHEA en progesteron. Vraag ernaar bij je coach.

Ervaringen van PowerSlimmers
SuperSlimmer
Marcel, Willy en Vanity, 54 jaar uit Reuver "Samen steunden we elkaar en dat ging super!* "

Je kent het wel, leven in een ‘snelle’ wereld waarbij jezelf goed verzorgen belangrijk is maar je de binnenkant nogal verwaarloosd. Door onregelmatig en ongezond te eten.

Lees meer * Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
Esther van Prooijen, 29 jaar uit Den Bosch "Dit wordt mijn zomer!*"

Zolang ik me kan herinneren, ben ik altijd al te zwaar geweest. Op allerlei manieren heb ik geprobeerd om af te vallen, maar op eigen houtje lukte het me nooit blijvend. De kilo’s kwamen altijd weer terug.

Lees meer * Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer