5 Tips voor een goede weerstand

Diëtist PowerSlim
16 maart 2020

Omdat de hele wereld in de ban is van het coronavirus (COVID-19), kunnen we allemaal wel wat extra weerstand gebruiken. Om je immuunsysteem een boost te geven hebben de diëtisten van PowerSlim 5 tips opgesteld voor een betere weerstand. Zo ben je hopelijk minder vatbaar voor het virus en komen we allemaal gezond deze periode door.

1. Voedingsmiddelen met vitamine C

Vitamine C is betrokken bij het versterken van je afweersysteem, waardoor het een bijdrage levert aan het verhogen van je weerstand. Vitamine C is nodig voor de vorming van bindweefsel, wat zorgt voor een mooie huid en goede wondgenezing. Daarbij zorgt vitamine C voor gezonde tanden, tandvlees en is het een antioxidant. Antioxidanten beschermen je lichaam tegen vrije radicalen. Dit zijn agressieve stoffen die in ongunstige gevallen schade kunnen geven aan cellen en weefsels. Vitamine C vind je voornamelijk in fruit, groente en aardappelen. Koolsoorten, citrusfruit, kiwi’s, bessen en aardbeien zijn voedingsmiddelen rijk aan vitamine C. 

2. Voedingsmiddelen met vitamine D

Naast vitamine C is ook vitamine D betrokken bij een goede weerstand. Het vermindert de kans op het ontstaan van griep in de herfst en winter en infecties aan je ademhalingsstelsel. Vitamine D zorgt namelijk voor het activeren van verschillende soorten witte bloedcellen die een belangrijke rol spelen in het afweersysteem. Vitamine D komt voor in dierlijke bronnen, met name vette vissoorten, maar ook in eieren, melk, boter en vlees. Echter, is onze nummer één bron aan vitamine D zonlicht. Dus het is niet verkeerd om, als het weer het natuurlijk toelaat, af en toe lekker te genieten van de warme zonnestralen op onze huid. Zorg er dus voor dat je af en toe naar buiten gaat als het kan (maar houd een beetje afstand tot anderen ;)) en dat dan minstens je gezicht en je handen ontbloot zijn. Vitamine D wordt namelijk via je huid opgenomen.

3. Probiotische voeding

Probiotische bacteriën versterken je immuunsysteem. Probiotica zijn goede bacteriën die in je darmen leven en versterken de darmflora op een gunstige manier. Deze probiotische bacteriën kunnen bepaalde darmklachten verlichten of voorkomen. Ook draagt probiotica op een positieve manier bij aan een goede weerstand. Ze verminderen het risico op het ontstaan van een verkoudheid en de duur en verschijnselen van griep. Probiotica komt met name voor in gefermenteerde voedingsmiddelen. Fermentatie is een proces waarbij bacteriën, schimmels of gisten zorgen voor het omzetten van stoffen in een product, waardoor de zuurgraad, smaak, geur of het uiterlijk verandert. Dit proces noemen we ook wel fermenteren. We hebben een aantal voedingsmiddelen met probiotica voor je op een rijtje gezet zoals: volle yoghurt, zuurkool, cottage cheese, karnemelk, tempeh, etc.

4. Voedingsmiddelen met ijzer

IJzer levert een bijdrage aan het immuunsysteem. Een tekort aan dit mineraal kan leiden tot bloedarmoede en een verminderde werking van het immuunsysteem. Vitamine C bevordert de opname van ijzer. Daarom is het verstandig om voedingsmiddelen rijk aan ijzer te combineren met vitamine C voor een goede werking van je immuunsysteem. Voedingsmiddelen die ijzer bevatten zijn: vlees(waren), eigeel, granen, peulvruchten, spinazie, artisjokken, courgette, spruitjes etc. 

5. Gember

Gember wordt veelal gebruikt in de Chinese geneeswijze om ervoor te zorgen dat ziekteverwekkers minder kans krijgen om het lichaam binnen te dringen of in het lichaam te blijven. Dit komt omdat gember eigenschappen heeft die werkzaam zijn tegen virussen, waardoor gember een bijdrage levert aan de versterking van je immuunsysteem. Gember zorgt er ook voor dat verstoppingen in de luchtwegen tijdens verkoudheden en het hoesten verminderen. Een goed idee dus om gember toe te voegen aan je dagelijkse routine. Dit kan al snel door bijvoorbeeld een kop gember thee met stukjes gember en eventueel kaneel te maken.  

Al met al kunnen deze voedingsmiddelen een bijdragen leveren aan het optimaliseren van je weerstand. Toch is het beste geneesmiddel om zo verantwoord mogelijk te eten, voldoende rust te nemen en op de juiste momenten te zorgen voor ontspanning.

Ervaringen van PowerSlimmers
Ellen Hiemstra, 55 jaar uit Den Haag "Het eetdagboekje van Ellen"

Zoals je merkt heb ik na een halfjaar een koolhydraatarm eetpatroon echt onderdeel van mijn leven gemaakt. Ik hoop dat ik hiermee ook anderen kan inspireren!

Lees meer
* Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
Bridget Maasland, 45 jaar uit Amsterdam "Bridget Maasland: “Met PowerSlim behaalde ik eindelijk mijn doel”*"

Mijn coach heeft me geleerd waar ik het beste op kan letten. Ik let nu veel meer op de voedingswaarden van producten en ben me er bewuster van waar koolhydraten in zitten.

Lees meer
* Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer