4 gezonde voordelen van asperges

Diëtist PowerSlim
6 april 2018

Veel mensen kunnen niet wachten tot in het voorjaar het aspergeseizoen weer van start gaat. Logisch, want ze zijn ontzettend lekker en gezond. Maar, daarnaast zitten er ook nog een aantal andere voordelen aan het eten van asperges.

Energie!

Last van voorjaarsmoeheid? Boost je energielevel door eens asperges op het menu te zetten. Deze groente bevat namelijk het spoorelement mangaan en dit helpt je lichaam om SOD (superoxide dismutase) aan te maken. Dit is een antioxidant* die van nature in het lichaam aanwezig is en die een rol speelt in de productie van energie in je lichaam. Dit komt omdat deze antioxidant helpt om vrije radicalen* in je lichaam om te zetten in zuurstof.

*Een antioxidant is een verzamelnaam voor o.a. vitamines en spoorelementen die in staat zijn vrije radicalen onschadelijk te maken.

*Vrije radicalen zijn moleculen of atomen die zich vrij kunnen hechten aan andere moleculen in je lichaam en daar schade aan kunnen richten.

Glowing skin

Ik vind het eerlijk gezegd een nadeel; zodra je asperges hebt gegeten ruik je dat toch echt op het toilet. Dit komt door de zwavel die in asperges zit en dit plas je dus grotendeels gewoon weer uit. Een bijkomstig voordeel van de zwavel in asperges is dat je huid er van gaat stralen en dat willen we allemaal wel toch?

Goede darmflora

Asperges bevatten inuline. Inuline valt onder de niet verteerbare koolhydraten en heeft een belangrijke functie in ons lichaam: het is namelijk een prebioticum. Dit wil eigenlijk letterlijk zeggen; voeding voor je darmbacteriën en dit zorgt voor een betere overleving van de goede bacteriën. Hierdoor kun jij jouw eten beter verteren en dat draagt bij aan een betere stoelgang. Door een betere opname van voedingsstoffen (goede vertering) heb je ook minder kans op ‘foute’ bacteriën die voor allerlei klachten zorgen zoals krampen, diarree en obsitpatie. Verder draagt inuline ook nog bij aan een stabiele bloedsuikerspiegel.

Inuline zit in ui*, knoflook*, prei*, artisjok, schorseneer, aardpeer, asperge*, pastinaak, zoete aardappel.

*De groentes met een sterretje zijn geschikt voor fase 1 van het PowerSlim afslankprogramma

Ze werken vochtafdrijvend

Je zult het misschien merken als je menstruatie eraan zit te komen of als het een dag wat heter is; je ringen zitten strakker om je vingers en aan het einde van de dag staat de afdruk van je sok in je enkel. Juist ja, je houdt vocht vast. Vervelend, want daardoor voel je je net altijd wat meer opgeblazen dan normaal. Zet eens asperges op het menu, want deze groente bevat mineralen (weinig natrium en veel kalium) en het aminozuur asparagine wat vochtafdrijvend werkt.

Reden genoeg toch om eens asperges op het menu te zetten? Kijk voor inspiratie eens bij onze recepten.

Ervaringen van PowerSlimmers
Miranda Kemp, 36 jaar uit Montfoort "Ik heb nu veel meer structuur in mijn eetpatroon*"

Ik plan nog steeds voor een hele week het avondeten. Ik doe nu één keer per week boodschappen en haal alleen de boodschappen die op mijn lijstje staan.

Lees meer
* Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
Tatiana Voorbrood, 40 jaar uit Moordrecht "Ik ga zelfverzekerd de zomer in!*"

Ik heb van mijn coach geleerd anders te eten, en niet minder. Te genieten en toch in balans te blijven. Ik voel me veel beter en lekkerder in mijn vel dan ooit. Dat gun ik iedereen!

Lees meer
* Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
div> div> div>