4x Koolhydraatarme groentefriet

Het weekend beginnen met frietjes? Of juist op zondagavond ‘gemakkelijk’ het weekend afsluiten met een bord friet? Lekker, maar helaas niet heel gezond en koolhydraatarm. Toch vinden wij dat gezond eten ook leuk en lekker moet blijven en dus gingen we op zoek naar groentes waar je prima frietjes van kunt maken. En lekker, dat zijn ze zeker!

Voor PowerSlim vanaf fase 1

Auberginefrietjes

De aubergine is een prima optie om lekkere frietjes van te maken. Meng een halve eetlepel kokos- of olijfolie, een half teentje knoflook en een beetje komijnzaad in een kommetje en besprenkel hiermee de in repen gesneden aubergine. In fase 1 van het PowerSlim programma mag je maximaal 100 gram aubergine. Bak de frietjes in 15 tot 20 minuten gaar in een op 220 graden voorverwarmde oven.

Courgettefrietjes

Je kunt ook heerlijke frietjes maken van courgette en ook van courgette mag je in fase 1 maximaal 100 gram. Besprenkel de in reepjes gesneden courgette met wat zout en een halve eetlepel kokos- of olijfolie. Bak de frietjes zo’n 15 tot 20 minuten totdat ze goudbruin zijn, in een voorverwarmde oven van 220 graden.

Tip: Vanaf fase 2 kun je 20 gram Parmezaanse kaas toevoegen aan het recept om ze nog iets knapperiger en lekkerder te maken.

Voor PowerSlim vanaf fase 2

Knolselderijfrietjes

De knolselderij, een groente die we misschien niet heel vaak in onze keuken terugzien maar een heerlijke optie voor frietjes!
Snijd de knolselderij in reepjes en leg ze op een bakplaat. Meng de frietjes met een halve lepel kokos- of olijfolie, een beetje paprikapoeder, kerriepoeder en zout en schuif ze voor ongeveer 25 minuten in een voorverwarmde oven van 220 graden. Draai de frietjes af en toe om.

Voor PowerSlim vanaf fase 3

Zoete aardappelfrietjes

De zoete aardappel is hip! En ook nog eens gezond en lekker. Vergeleken met voorgaande groentefrietjes bevat de zoete aardappel een stuk meer koolhydraten, waardoor de zoete aardappelfrietjes dan ook pas geschikt zijn vanaf fase 3 in het PowerSlim programma.

Snijd de zoete aardappel in frietreepjes. Verdeel ze over een met bakpapier beklede bakplaat en bestrooi de frietjes met een halve lepel kokos- of olijfolie, knoflookpoeder, paprikapoeder en zout. Bak de frietjes in een voorverwarmde oven van 230 graden. Bak ze zo’n 35 minuten en keer de frietjes tussendoor twee à drie keer om.

Tip: Kijk eens in de supermarkt naar voorgesneden zoete aardappelfrietjes, of één van de andere groenten. De verse groentes zelf snijden blijft natuurlijk het gezondst, maat dit maakt het wel een stukje makkelijker! 😉

Tabel groentefriet

Voedingswaardes groentefriet vergeleken met gewone friet

Vier heerlijke (en makkelijke!) opties voor groentefrietjes dachten wij. Helemaal als je bedenkt dat een frietje met mayo al snel 468 calorieën, bijna 40 gram koolhydraten en een hoop verzadigd vet bevat! Zoals je ziet bevatten de groentefrietjes een stuk minder koolhydraten en calorieën.
Wij weten wel hoe we het weekend gaan beginnen! 😊

Tip: de groentefrietjes kun je goed combineren met een lekker stukje vlees of vis. Voor de Powerslimmers: kijk op je fasekaart hoeveel en welke soort vlees of vis je kunt gebruiken.
Wat dacht je van mosselen met knolselderijfrietjes? Smakelijk!